sobota, 12 lutego 2011

ASS Typologia rowerów

ASS z angielska Above Seat Steering czyli kierownica nad-siodłowa.

W tym rozwiązaniu, ręce spoczywają najczęściej na kierownicy, na wysokości ramion rowerzysty.
Podobnie jak w przypadku sterowania pod-siodłowego, tak i tu, mamy do czynienia z konstrukcjami:

Ze sterowaniem bezpośrednim – czyli kierownica jest bezpośrednio połączona z rurą sterową widelca

[Zdięcie swb z kierownicą ASS]

Co może w rowerach LWB bardzo ograniczać ich manewrowość

[Zdięcie Krzysia]

Ale nie musi

oraz
sterowaniem pośrednim - czyli kierownica połączona z rurą sterową przy pomocy cięgieł, popychaczy, łańcucha (rozwiązanie spotykane w klasycznych tandemach, na których można kierować z tylnego miejsca),lub przegub,wału kardana.

Rower dzikiego


Sterowanie popychaczem

Sterowane z przegubem

Kierownice nad-siodłowe aby ułatwić wsiadanie, zsiadanie oraz zajęcie pozycji w fotelu często wykonuje się w wersji odchylanej. Tego typu rozwiązania poprawiają również bezpieczeństwo, gdyż w przypadku kolizji, kierownica znajdująca się bądź co bądź blisko twarzy, nie stanie się jej częścią.

Kształty, rozwiązana i pomysły są różne.
Mamy kierownice typu tiller zwaną przez poziomkowiczów kierownicą "na chomika", gdzie dłonie są bardzo blisko siebie, lub wręcz się stykają, rozwiązania w których kierownica jest przed kolanami a ręce są szeroko rozstawione, czyli tak zwany u-bar , czy kierownice wzorowane na klasycznych motocyklach.
Różnorodność rozwiązań sprawia jednak, że w obrębie forum, zamiast konkretnych nazw, częściej spotkamy opisy kształtu lub link do fotografii (na przykład w galerii poziomej Yin’a.)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz