ASS z angielska Above Seat Steering czyli kierownica nad-siodłowa.
W tym rozwiązaniu, ręce spoczywają najczęściej na kierownicy, na wysokości ramion rowerzysty.
Podobnie jak w przypadku sterowania pod-siodłowego, tak i tu, mamy do czynienia z konstrukcjami:
Ze sterowaniem bezpośrednim – czyli kierownica jest bezpośrednio połączona z rurą sterową widelca
[Zdięcie swb z kierownicą ASS]
Co może w rowerach LWB bardzo ograniczać ich manewrowość
[Zdięcie Krzysia]
Ale nie musi
oraz
sterowaniem pośrednim - czyli kierownica połączona z rurą sterową przy pomocy cięgieł, popychaczy, łańcucha (rozwiązanie spotykane w klasycznych tandemach, na których można kierować z tylnego miejsca),lub przegub,wału kardana.
Rower dzikiego
Sterowanie popychaczem |
Sterowane z przegubem |
Kierownice nad-siodłowe aby ułatwić wsiadanie, zsiadanie oraz zajęcie pozycji w fotelu często wykonuje się w wersji odchylanej. Tego typu rozwiązania poprawiają również bezpieczeństwo, gdyż w przypadku kolizji, kierownica znajdująca się bądź co bądź blisko twarzy, nie stanie się jej częścią.
Kształty, rozwiązana i pomysły są różne.
Mamy kierownice typu tiller zwaną przez poziomkowiczów kierownicą "na chomika", gdzie dłonie są bardzo blisko siebie, lub wręcz się stykają, rozwiązania w których kierownica jest przed kolanami a ręce są szeroko rozstawione, czyli tak zwany u-bar , czy kierownice wzorowane na klasycznych motocyklach.
Różnorodność rozwiązań sprawia jednak, że w obrębie forum, zamiast konkretnych nazw, częściej spotkamy opisy kształtu lub link do fotografii (na przykład w galerii poziomej Yin’a.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz